Letos poprvé se maturitní vysvědčení předávalo na základě tzv. státní maturity. Nová maturita se stala žhavým tématem v médiích i v politice. Bylo řečeno mnohé, každý by se skoro mohl považovat za odborníka pro způsob a organizaci zakončování střední školy.
Nicméně s realitou se museli vypořádat především sami maturanti. Ti byli hozeni tzv. do vody a čas k naučení se plavat byl velmi krátký, resp. čas na změnu plaveckého stylu nebyl dostatečný. Narážím tím na jinou koncepci testů společné části, která neodpovídala běžně zadávaným testům na většině středních škol. Toto mohl být jeden z problémů pro maturanty. Další hrozbou byla nutná volba mezi zkouškou z cizího jazyka a matematiky. Zde se už dostáváme do hlavního bitevního pole. Před konečným rozhodnutím o schválení nové maturity neměla většina maturantů SOŠ v úmyslu vybrat si zkoušku z matematiky nebo cizího jazyka.
Při zachování původního systému školních maturit by se raději orientovali na odborné předměty, které však byly při státní maturitě znevýhodněny. Z toho můžeme usuzovat, že výsledky nové maturity musely dopadnout katastroficky nebo alespoň velmi špatně oproti minulým ročníkům. Ano, procentuální srovnání nám říká, že v jarním termínu neuspělo více studentů, než při běžných maturitách. Přesto je nárůst pouze do 10%!!! a společně s výhodou skládání opravných zkoušek pouze z těch předmětů, z kterých maturant neuspěl (v minulém systému se při dvou a více nedostatečných musela opakovat celá maturitní zkouška), jsem velmi pozitivní co se týče konečného celkového počtu úspěšných maturantů naší školy. Navíc jsme se jako škola snažili o udržení vlastních měřítek kvality, proto bylo opět několik studentů, kteří nebyli připuštěni ke skládání maturity a někteří nesložili školní část maturitní zkoušky.
Je nutné zmínit i další okolnost. Především pro studenty dálkového studia je složité se připravit na zkoušku z cizího jazyka a pro některé i z matematiky. Je to dáno mnoha okolnostmi, např. předchozím studiem učebních oborů, kde není důraz na tyto předměty a za tři roky dálkového studia je velmi obtížné se dostat na úroveň gymnazisty.
Podíváme-li se na obtížnost a na bodové hranice nové maturity, tak musíme objektivně říci, že se nejednalo o nic zásadně těžkého. Neúspěch bych přisuzoval především koncepci testů a velmi krátkému času pro změnu výuky a pro celkovou přípravu samotných vyučujících a škol. Do příštích let budou již všichni poučeni, budou vědět, co očekávat. Otázka je, zda se střední školství nezačne orientovat pouze na úzký profil vytvořený maturitními předměty s následnou maturitní zkouškou. Zda nebudeme raději připravovat a drilovat naše žáky pouze k úspěšnému zvládnutí státní maturity, která se může stát mantrou všeho dění na středních odborných školách.
Autor: vedení školy